عکاسی پرتره چیست ؟

عکاسی پرتره چیست ؟

عکاسی پرتره چیست ؟
عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. عکاسی پرتره به عکس تمام قد، نیم تنه و یا چهره نگاری نیز اطلاق میشود.
عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی است که هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه ای انجام می شود. این نوع عکاسی در زمینه های شخصی مثل عکاسی از دوستان، افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انجام می پذیرد. یک عکاس پرتره حرفه ای با استفاده از تکنیک های عکاسی مثل استفاده از نور، رنگ ها و ترکیب بندی, عکس های با کیفیتی می گیرد.
فاصله کانوني براي گرفتن پرتره
در کنار تأثیر بر روی مقدار محوی پس زمینه یا همان عمق میدان، فاصله کانونی های متفاوت می توانند تغییراتی در شکل سوژه ایجاد کنند تا حدی که حتی ممکن است گاهی سوژه را شبیه به کاریکاتور کند. در ادامه تاثیر فاصله های کانونی متفاوت را روی عکس پرتره به شما نشان خواهیم داد.
استفاده از لنز های سریع پرایم – Prime برای پرتره خیلی خوب است اما این لنز ها گران قیمت هستند و با استفاده از لنز هایی که با دوربین عرضه می شوند و لنز های زوم دیگر هم می توان عکس های فوق العاده ای گرفت. استفاده از لنز های خاص هم می تواند نتیجه جالبی داشته باشد، لنز هایی مانند Lensbaby، Tilt shift و یا حتی Pinhole.
لنز نقش بسیار مهمی را در به وجود آمدن یک پرتره زیبا ایفا می کند. اما اینطور نیست که بتوان لنزی را مناسب و یا نا مناسب برای پرتره دانست، چرا که بسته به شرایط، سوژه و مکان عکاسی می تواند لنز دیگری مناسب تر باشد.
لنز مناسب عکس پرتره
برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر و ذخیره کردن، روی آن کلیک نمایید.
۱لنز واید ۲۰mm لنز مناسب عکس پرتره
لنز های واید معمولاً گزینه مناسبی برای عکاسی پرتره نیستند. حتی بهترین لنز های واید هم برای پرتره چنگی به دل نمی زنند، چرا که اگر خیلی به سوژه نزدیک باشید بینی و پیشانی سوژه خیلی بزرگتر دیده می شود. لنز های واید استفاده خاص خودشان را در پرتره دارند. در حالی که برای عکاسی از صورت گزینه مناسبی نیستند، برای عکاسی پرتره در محیط باز برای نشان دادن اطراف سوژه در کنار او می توانند گزینه مناسبی باشند، و می توانند سوژه را در وسط کادر خیلی کوچک نشان دهند.
۲لنز پرتره ۱۰۵mmلنز مناسب عکس پرتره
لنز های تله کوتاه معمولاً بهترین فاصله کانونی را برای عکاسی پرتره دارند، استفاده از لنز ۷۰mm در دوربین های Crop Frame و لنز ۱۰۵mm در دوربین های Full Frame برای عکاسی پرتره فاصله کانونی بسیار مناسبی دارند. با توجه به اینکه فاصله شما تا سوژه چقدر است که پرسپکتیو عکس را تعیین می کند، فاصله ای که با استفاده از لنز ۱۰۵mm دارید معمولاً فاصله ای است که برای عکاسی پرتره پرسپکتیو مناسبی ایجاد می کند.
۳لنز تله ۲۰۰mmلنز مناسب عکس پرتره
استفاده از لنز های تله با فاصله کانونی بالا مورد علاقه عکاسان پرتره است چرا که با توجه به فاصله زیادی که با سوژه خواهید داشت پرسپکتیو ایجاد شده در عکس به حداقل می رسد (فشرده می کند). همچنین با استفاده از لنز تله راحت تر می توانید پس زمینه را محو کنید، در این شرایط اگر از دیافراگمی باز (مانند f/2.8) هم استفاده کنید می توانید به نتیجه فوق العاده ای برسید. با این کار پس زمینه به شکل فوق العاده دوست داشتنی ای محو می شود.
روش‌های نورپردازی پرتره :
نورطبیعی
نورپردازی رامبراند
نورپردازی پروانه‌ای
تکنیکهاي خلاق در عکاسی پرتره
OVEREXPOSE بیش از اندازه لازم در معرض نورو غیره قرار دادن
با در معرض نور بالا قرار دادن سوژه میتوانید پرتره ای با حالت رویایی از نور ایجاد کنید.از ویژگیهای نور زیاد از بین رفتن برجستگیها و دیده نشدن نقایص است و باعث نگاه روان در عکس میشود.
UNDEREXPOSE کمتر از حد لزوم در معرض قرار دادن تصاویر با نور کم یا قسمتهای تاریک بطور طبیعی چشم ونگاه را به سمت قسمت های روشن وخاص مد نظر عکاس هدایت میکند.
BACK-LIGHT بازگشت نور
با قرار گرفتن سوژه بین عکاس و یک منبع نور میتوان این حالت را ایجاد کرد.این حالت بخصوص زمانی جلوه گراست که مو ها بخشی بیشتری از تصویر را بپوشاند.
POSING خود نما, فیگور , ژست
ژست فیگور و حالت سوژه امتیاژ ویژه ای ست بخصوص اگر نامتعارف باشد.علاوه بر فیگور انتخاب زاویه های متفاوت هم میتواند شما را به اثری متفاوت برساند.
REFLECTIONS بازتاب
استفاده از چیزهای بسیاری چون آینه ,شیشه ,آب و دیگر رفلکتورها برای ایجاد رفله در گرفتن یک پرتره انعکاس داده شده بسیار مفید است.
GET CLOSE نزدیک
برداشتهای گوناگونی از سوژه در یک پرتره مقدور است. درعکسهای مشابه این تصویر تساوی توجه به سمت چپ وبالای سوژه باعث حرکت وسوق داده شدن توجه به قسمتهای دیگر عکس میشود.
UNFOCUS تمرکز
خارج از تمرکز قرار دادن موضوع باعث ایجاد جذابیت و ایجاد رمز و راز در تصویر میشود چون بیننده نمی تواند به درستی چیزی رادر تصویر پیدا کند که موضوع اصلی میباشد.
MOVEMENT جنبش
استفاده از حرکت برای نشان دادن یک عملکرد حتی اگر یک پرتره را نسبت به موضوع کامل نشان ندهیدجالب توجه است. در قضایایی مانند این از شخص به عنوان وسیله ایجاد موضوع در کنار موضوع واقعی استفاده میکنیم.
CAPTURE THE MOMENT ثبت لحظه ها
از شخصی بخواهید که حرکات و کارهایی را انجام دهد که شما دوست داریدسپس اقدام به ثبت لحظه مناسب کنید.عکاسی خیابانی میتواند از ژانرهای مناسب این نوع عکاسی باشد.
COLORS رنگ
استفاده از رنگهای پرجنب وجوش و متضاد باعث جذابیت وجلب توجه به بخشهایی از موضوع است. شما میتوانید از آرایش صورت ,لباس , و وسایل دیگر و لوازم رنگی خانه استفاده کنید.
GET SERIOUS جدی بگیرید.
درتمام پرتره ها نیاز به داشتن لبخند نیست.بعضی از پرترهها در حالت جدی سرشار از عاطفه اند.
PROPS PROPS
از ابزارها و وسایل و اشیایی که در عکاسی پرتره میتواند باعث جذابیت موضوع شود استفاده کنید.
پرسپکتیو را تغییر دهید
اکثر تصاویر پرتره در حالی گرفته می شوند که دوربین در راستای خط دید سوژه قرار دارد. با این که انجام این کار عرفاً صحیح است، بهتر است زاویه دوربین را کاملاً تغییر دهید تا تصویر پرتره شما جلوه شگفت انگیزی به خود بگیرد.
از بالا به سوژه خود نگاه کنید یا به سوژه بسیار نزدیک شوید. در هر یک از این روش ها، سوژه را از زاویه ای مشاهده خواهید کرد که تصویر شما را جالب توجه می کند.
تغییر ارتباط چشمی
میزان تأثیر جهت نگاه سوژه بر روی تصویر، بسیار شگفت انگیز است. در اکثر تصاویر پرتره، سوژه به پایین لنز نگاه می کند. در این حالت، حس برقراری ارتباط واقعی میان سوژه و بیننده ایجاد می شود. ولی شیوه های دیگری را نیز می توان تست کرد:
نگاه به محدوده خارج از دوربین : از سوژه بخواهید توجه خود را بر روی چیزی نادیده و خارج از محدوده لنز دوربین متمرکز کند. در این حالت، حس صداقت به وجود آمده و بیننده با دیدن عکس، کنجکاو می شود بداند سوژه به چه چیزی نگاه می کند. این حس کنجکاوی مخصوصاً زمانی زیاد می شود که سوژه نوعی عکس العمل نشان داده باشد (مثلاً لبخند یا تعجب). این را بدانید که وقتی از سوژه می خواهید به خارج از کادر عکسنگاه کند، می توانید توجه بیننده عکس را به لبه و کادر تصویر نیز جلب نموده و او را از کانون توجه (سوژه عکس) کمی دور کنید.
- نگاه کردن داخل کادر : در عوض می توانید از سوژه بخواهید به چیزی (یا کسی) داخل کادر عکس نگاه کند. مانند نگاه یک بچه به توپ، یک زن به نوزادش و یک مرد به بشقاب پاستا. زمانی که چیزی را در اختیار سوژه قرار می دهید که به آن نگاه کند (که داخل کادر است)، دومین کانون توجه و رابطه ای میان او و سوژه اولیه را ایجاد می کنید. هم چنین با این کار می توانید برای عکس خود، یک "داستان" بسازید.
قوانین ترکیب را بشکنید
"قوانین" بسیاری در مورد ترکیب وجود دارد که ما با آن ها رابطه عشق/نفرت داریم. نظر من این است: با این که دانستن و به کار بردن آن ها مفید است، دانستن روش های سرپیچی از آن ها جهت خلق تصاویر چشمگیر نیز سودمند خواهد بود.
قانون Rule of Thirds می تواند شکسته شود: قرار دادن سوژه در نقطه کور نیز گاهی می تواند تصویر جالبی ایجاد کند؛ یا حتی قرار دادن سوژه درست در لبه و کناره های عکس می تواند گاهی منجر به خلق تصاویر شگفت انگیزی شود.
قانون دیگری که معمولاً در عکاسی پرتره از آن سخن می گوییم، این است که به سوژه فضایی بدهید تا داخل آن نگاه کند. این قانون واقعاً خوب کار می کند ولی گاهی می تواند شکسته شود.
نورپردازی را امتحان کنید
عنصر دیگری که می توانید در عکاسی پرتره مطرح کنید، روش نورپردازی است. امکانات نامحدودی برای استفاده از نور در تصاویر پرتره وجود دارد.
تاباندن نور از کنار، نورپزدازی از عقب و به صورت نیمرخ سیاه نشان دادن سوژه برای مخفی کردن ویژگی های مدل می تواند مفید باشد.
استفاده از تکنیک هایی مانند عکسبرداری آهسته، می تواند تصاویر تأثیرگذار و جذابی خلق کند.
سوژه را از حالت راحتی و آسودگی خارج کنید
اخیراً با عکاسی مصاحبه کردم و او در مورد یک پرتره که از یک کارمند در منزلش گرفته بود با من صحبت کرد. آن ها عکس های زیادی گرفته بودند؛ عکس هایی از سر و شانه ها، چند عکس پشت میز کار، عکس هایی در مقابل تقدیرنامه های قاب گرفته شده و انواع دیگری از این قبیل. اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، تمام آن ها قابل قبول بودند ولی هیچ کدام واقعاً برجسته و چشمگر نبودند.
عکاس و مدل هر دو موافق بودند که تعداد زیادی عکس قابل استفاده وجود دارد ولی آن ها مایل بودند عکس ویژه و خاصی خلق کنند. عکاس پیشنهاد داد تعدادی عکس در حال پرش را امتحان کنند! مدل ابتدا مردد بود ولی نهایتاً به این پیشنهاد تن داد. در این حالت، سوژه در حالی که لباس رسمی کار پوشیده است، شروع به پریدن می کند! این عکس ها بسیار جالب، شگفت انگیز و کمی هم خنده دار بودند.
در حالی که ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، ولی این عکس ها در یک مجله به چاپ رسیدند. آن ها یک سری تصاویر برجسته و ویژه بودند و مجله را متقاعد کردند که او شخصی است که آن ها مایلند به همه نشان دهند.
بر روی یک قسمت از بدن مدل تمرکز کنید، از نزدیک عکس بگیرید
یک لنز با فاصله کانونی زیاد به دوربین خود متصل کنید (یا به سوژه نزدیک شوید) تا بتوانید فقط از یک قسمت بدن مدل عکاسی کنید. عکاسی از دست ها، چشم ها، دهان یا حتی پایین تنه می تواند تصور بیننده از تصویر را تغییر دهد. گاهی اوقات چیزهایی که خارج از عکس هستند، حرف بیشتری برای گفتن دارند.
انجام این کار به این معناست که قسمت کمی را برای تصور و تصویر سازی ذهنی بیننده باقی بگذارید ولی توجه آن ها را نیز به بخش هایی از سوژه جلب کنید که دوست دارید بر آن ها تمرکز کنید.
با زاویه دید وسیع عکسبرداری کنید
در زمان عکسبرداری پرتره، استفاده از لنزی با زاویه دید وسیع می تواند به خلق عکس های به یاد ماندنی کمک کند. با فاصله های کانونی وسیع می توانید عکس های شگفت انگیزی خلق کنید. این نوع عکاسی ممکن است مناسب عکسبرداری از همسر یا دخترتان نباشد (مگر در حالت بازی و تفریح)؛ ولی استفاده از این فواصل کانونی، بخش هایی از چهره یا بدن را که در لبه های کادر قرار دارند، نسبت به عناصر موجود در مرکز بزرگتر نشان می دهد. هم چنین زمانی که سوژه شما در حالت پر ابهتی باشد، می تواند تأثیر زیاد و چشمگیری داشته باشد.
دوربین را با زاویه در دستتان بگیرید
کادربندی افقی و عمودی تنها گزینه های موجود در هنگام عکسبرداری پرتره نیستند. در حالی که در زمان کادربندی افقی و عمودی، عکس گرفتن با زاویه راست و مستقیم مهم است، در دست گرفتن دوربین با یک زاویه مورب تر نیز می تواند جذابیت بیشتری به تصاویر شما بیفزاید.
این نوع از کادربندی می تواند حس جذابیت و انرژی به عکس های شما ببخشد.
عکس هایی بگیرید که روی سوژه خاصی تمرکز نداشته باشند
با این که تمرکز بر روی سوژه ای خاص برای دست یابی به یک هدف نهایی در کارمان اهمیت دارد، ولی گاهی اوقات نبود تمرکز می تواند عکس هایی با احساسات، حالات و علایق واقعی خلق کند.
دو استراتژی اصلی برای عکسبرداری بدون فوکوس وجود دارد:
1) بر روی یک جزء تصویر تمرکز کنید و بقیه اجزاء را محو کنید. بدین منظور، از یک روزنه بزرگ استفاده کنید که عمق کمی ایجاد نموده و بر روی چیزی در جلو یا عقب سوژه تمرکز کنید.
2) تمام تصویر را خارج از فوکوس قرار دهید. برای انجام این کار، روزنه وسیعی انتخاب نمایید ولی بر روی قسمت جلو یا پشت هر چیزی که در تصویر وجود دارد تمرکز کنید (برای رسیدن به این هدف، باید از فوکوس دستی استفاده کنید). این نوع تصاویر می توانند به طور باورنکردنی رویایی و مرموز باشند.

نشان دادن حرکت
تصاویر پرتره می توانند بسیار ایستا باشند، ولی چه اتفاقی می افتد اگر کمی حرکت به آن ها اضافه کنید؟ این کار را به چند روش می توان انجام داد:
- با حرکت دادن سوژه
- با ثابت نگه داشتن سوژه و حرکت دادن شئ دیگری پیرامون آن
- با حرکت دادن دوربین (یا لنز آن برای دستیابی به بزرگنمایی پی در پی)
نکته کلیدی در مورد سه روش فوق این است که سرعت دیافراگم تا حد کافی کم باشد تا حرکت در تصویر نمایش داده شود. روش جایگزین این است که از سوژه بخواهید سریع حرکت کند ولی برای تثبیت حرکت باید سرعت دیافراگم زیاد باشد.
حالات مختلف سوژه را امتحان کنید
در بعضی از تصاویر پرتره، حالت صورت است که عکس را می سازد. حالات و ژست های مختلف سوژه را در تصاویر خود امتحان کنید.
ولی سعی کنید عکس های غمگین تر و جدی تر بگیرید.ش