نورپردازی در عکاسی

نورپردازی در عکاسی

نورپردازی در عکاسی
نورپردازی در عکاسی یکی از مهمترین عناصر برای موفقیت هر عکسی به شمار می رود. چه یک منظره بزرگ باشد یا اینکه یک پرتره خودمانی، نور می تواند باعث موفقیت یا شکست یک عکس شود. روشنایی چیزی است که همیشه باید در زمان عکاسی به آن توجه داشت. پس شناخت انوع نور ها و اینکه چگونه از هر کدام استفاده کنیم بسیار مهم است.
لوازم نور پردازي
کاسه استاندارد (Standard Reflector)
کاسه های استاندارد بازتاب دهنده نور میباشند و در سایزهای مختلفی ساخته میشوند، اختلاف اندازه دهانه کاسه ها در اندازه زاویه تابش نور و قدرت و شدت نور تاثیر گذار است بطوریکه هرچه دهانه تنگتر باشد شدت و قدرت نور بیشتر و نور بصورت متمرکز بر روی سوژه بازتاب میابد. بطور کل نور تابیده شده بوسیله کاسه ها پر کنتراست و یکنواخت تر خواهد بود.
اسنوت (Snoot)
اسنوت ها با پوشش داخلی مشکی هستند و مانند کاسه ها مدیریت تابش نور را به عهده دارند، از اسنوت ها بطور کلی برای بازتاب نور به موها و اجسام در عکاسی صنعتی استفاده میشوند، خاصیت نور پردازی با اسنوت ها در متمرکز کردن نور بصورت دایره ای بر روی سوژه و جلوگیری از پراکندگی نور و کمک به شارپ شدن بیشتر عکس میباشد.
بارندور (Barndoor)
بصورت سایبان هایی در چهار سمت فلاش ها نصب میشوند و وظیفه هدایت نور را به سمت سوژه ایفا میکنند، با باز و بسته کردن بارندورها میتوانید نور کنترل شده را به سمت سوژه بتابانید و با مدیریت آن پس زمینه ای تیره و سوژه ای نورانی داشته باشید. بارندورها قابلیت نصب فیلتر های رنگی را نیز دارا میباشند. اگر امکان استفاده از سافت باکس و چتر ها یا اندازه های مختلف برایمان میسر نباشد میتوانیم با تاباندن نور از یک بارندور به یک صفحه ملایم کننده نوری شفاف با اندازه و درجه های مختلف ایجاد نماییم.
سرپوش لانه زنبوری (Honeycomb)
سرپوش های لانه زنبوری ابزار هایی همانند فیلتر های نور هستند که بر روی کاسه ها نصب میشوند با این تفاوت که سطح آنها بوسیله شبکه هایی به شکلهای هندسی پوشیده شده و باعث تابیده شدن نور بصورت متمرکز و جهت دار به سوژه شده و از پخش شدن نور جلوگیری میکنند.
کاسه نور پس زمینه (Background Light)
ابزاری از خانواده کاسه های نورپردازیست و وظیفه هدایت نور را بر روی پس زمینه یا فون به عهده دارد، همچنین میتوانیم با استفاده از کاسه نورپردازی پس زمینه به اضافه فیلتر های رنگی نور رنگی هدایت شده و متمرکزی را با بر روی پسزمینه داشته باشیم.
نور اسپات (Spot)
نور اسپات بمانند فلاش ها با تاباندن نور موضعی از فواصل دور و محدود عمل مینماید و تفاوت آن با فلاش های معمولی بخاطر فلاش و نور مدلینگ اسپات هاست که بوسیله یک لنز نور تنظیم و جابجا میشود، بوسیله نور اسپات میتوانیم اسلاید ها و اشکال نوری مختلف را بر روی پسزمینه و فون منعکس نماییم.
چتر مخصوص نورپردازی (Umbrella Photography)
برای تاباندن نوری ملایم، با کنتراست کم، شفاف ، نرم و یکنواخت از چترهای مخصوص نورپردازی استفاده میکنیم. چترها در سه گروه بازتابی (انعکاسی)، شفاف (عبوری) و چترهای دوکاره (با یک لایه اضافه قابل برداشت برای تغییر کاربری انعکاسی به شفاف) در سه رنگ سفید، نقره ای و طلایی در دسترس میباشند، چترهای بازتابی سفید نوری طبیعی و نرمتر از چترهای نقره ای دارند، کاربرد چترهای نقره ای بیشتر در عکاسی پرتره میباشد، با استفاده از چترهای طلایی رنگ های گرمتری را بر روی سوژه خواهیم داشت.
آکتاباکس (Octabox)
اکتاباکس ها مسئولیت ملایم کنندگی نور را به عهده دارند، از نظر میزان ملایم سازی اکتاباکس ها در درجه میانی چترها و سافت باکس ها قرار میگیرند، لازم به توضیح است که با استفاده از یک صفحه ملایم کننده نور در جلوی چترها میتوانیم نوری ملایم تر و با درجه نرمی اکتاباکس ها از چترها داشته باشیم.
سافت باکس (Softbox)
سافت باکس نیز از خانواده چتر و اکتاباکس ها میباشد و برای ملایم کردن نور فلاش ها بر روی سوژه استفاده میگردد، معمولا داخل سافت باکس ها به رنگ نقره ای می باشد و قابلیت نصب سایبان هایی به شکل شبکه ای، ماسک های مخصوص و صفحه های ملایم کننده نور وجود دارد، سافت باکس های بزرگتر با نور ملایم تر و سافت های کوچکتر با نور کنتراست بالا و متمرکز تر عمل میکنند.
کاسه چتر (Umbrella Flood Reflector)
برای محدود کردن و تمرکز نور بر روی قسمت میانی چتر و جلوگیری از انعکاس نور در محیط از کاسه چتر استفاده میکنیم، در مواقع لازم و در جایی که نمیتوانیم از چتر، اکتاباکس و سافت باکس ها استفاده نماییم میتوانیم با تاباندن و تنظیم نور فلاشها بوسیله کاسه چتر بر روی سقف یا دیوارها نور ملایم و کنترل شده ای را بر روی سوژه تجربه نماییم.
گوبو (Gobo)
گوبو یا سایبان نور صفحه مستطیل شکل مشکی میباشد که بوسیله بوم در جلوی فلاش برای مسدود کردن قسمتی از نور استفاده میشود.
سه پایه و تک پایه ها (Tripods & Monopods)
برای جلوگیری از لرزش دوربین و تار شده عکس ها در عکاسی با حساسیت های پایین، بدست آوردن عمق میدان و نور دهی بالا استفاده از سه پایه ها یا در مواردی تک پایه ها اجتناب ناپذیر است، عکاسان حرفه ای در زمان عکاسی خارج از موارد یاد شده نیز همواره از سه پایه استفاده مینمایند.
رفلکتور ها (Reflectors)
رفلکتورها صفحاتی در شکل های مختلف اما غالبا دایره ای هستند که سطح آنها از جنس مواد بازتابی تهیه و قابلیت بازتاب نور به سمت سوژه رو دارند. رفلکتورها در سایز های مختلف و در رنگ های سفید، نقره ای و طلایی تولید و بیشتر برای کاهش و کنترل کنتراست، کنترل دمای رنگ و پر کردن سایه ها استفاده میشوند. از رفلکتورهای سفید برای بازتاب نور بدون تغییر در رنگ و بصورت ملایم، از رفلکتورهای نقره ای برای بازتاب با کنتراست بالا و مستقیم و از رفاکتورهای طلایی برای افزایش گرمی رنگ های تصویر استفاده میشود. رفلکتورهای شفاف و مشکی نیز برای کاربردهای خاص و با بازتاب نوری بسیار پایین تولید میشوند
نورپردازی چهره در عکاسی
شدت نور
نور درخشان خورشید بسیار شدید است و:
o تولید سایه و لكه های تیره در چهره می كند. به این ترتیب قسمت هایی از چهره شخصی كه از او عكس می گیرید ناپدید یا تاریك می شود.
o چروك و لكه های صورت را نمایان می كند.
o باعث می شود چشم های شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.
نوری كه در سایه وجود دارد یا از پنجره به داخل می تابد ملایم تر است و:
o سایه های ملایمی تولید می كند كه قسمت هایی از صورت را نمی پوشاند
o چروك ها و لك ها كمتر دیده می شوند.
o یك رنگ ملایم و زیبا از صورت به جا می گذارد.
o به سوژه عكاسی شما اجازه می دهد تا چشمان خود را كاملاً باز كند و لبخندی طبیعی بزند.
جهت نور
جهت نور خورشید به خصوص جهت نور شدید در حالت نگاه كردن افراد تاثیر می گذارد. حال به نظر شما چه جهتی بهتر است؟ در پاسخ باید بگویم این به تاثیری كه می خواهید بر سوژه بگذارید بستگی دارد.
o نور مستقیم: نور شدید خورشید كه مستقیم از روبرو به چهره شخص بتابد قیافه فرد را اخمو و ناراحت نمایش می دهد.
o نور از بالا: در هنگام ظهر كه آفتاب از بالای سر می تابد و نور خورشید هم شدید است سایه های ناخواسته و نه چندان زیبایی در چهره فرد پدید می آید كه باید سعی كنید با استفاده از فلاش دوربین از شدت این سایه ها بكاهید.
o نور از پهلو: وقتی كه صبح زود یا نزدیك غروب عكاسی می كنید. از سوژه خود بخواهید به گونه ای قرار بگیرد تا نور فقط به یك سمت صورت او بتابد. در این حالت قسمتی از صورت از قسمت دیگر روشن تر به نظر می رسد و اثر زیبایی در عكس می گذارد البته برای كم كردن اثر سایه بهتر است از فلاش دوربین استفاده كنید.
o نور از پشت می تابد: این حالت زمانی پیش می آید كه شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهید از او عكس بگیرید. در این حالت صورت فرد در سایه قرار می گیرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگیری می شود و زبه موهای شخص می بخشد. در چنین وضعیتی استفاده از فلاش ضروری است تا صورت سوژه در عكس واضح باشد.
o
نور پردازی در فضای بسته
برای گرفتن عكس های خوب در فضای بسته به سعی و تلاش و آموختن یك سری نكات احتیاج دارید چون معمولاً نور به اندازه كافی وجود ندارد. نور مستقیمی كه از پنجره به صورت شخص می تابد عكس زیبایی خلق نخواهد كرد. بنابراین بهتر است از این نور به صورت غیر مستقیم استفاده كنید.
o نوری كه از پنجره وارد می شود: نور ملایم و غیر مستقیمی كه از پنجره می تابد برای عكاسی از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتی از چهره سوژه كه در سایه قرار دارد خیلی تیره به نظر می رسد باید خود و فردی را كه از او عكس می گیرید را آنقدر جابجا كنید تا قسمتهای بیشتری از چهره نور كافی دریافت كند. هنگام عكاسی در شرایطی كه نور پنجره ضعیف است سرعت شاتر كاهش می یابد بنابراین باید دوربین را ثابت نگه دارید و بهتر است از سه پایه استفاده كنید.
برای گرفتن عكس های خوب در فضای بسته به سعی و تلاش و آموختن یك سری نكات احتیاج دارید چون معمولاً نور به اندازه كافی وجود ندارد. نور مستقیمی كه از پنجره به صورت شخص می تابد عكس زیبایی خلق نخواهد كرد. بنابراین بهتر است از این نور به صورت غیر مستقیم استفاده كنید.
o نور مصنوعی: چراغ مطالعه یا چراغ آویز سقفی معمولاً نور مناسبی برای عكاسی از چهره افراد فراهم نمی كنند. در این حالت می توانید از نور پنجره یا فلاش دوربین استفاده كنید.
o فلاش: فلاش دوربین برای عكاسی از افراد در فضای بسته بسیار مناسب است ولی نه برای عكاسی از چهره. برای عكاسی از چهره بهترین نور نوری است كه از پنجره به داخل می تابد.
برای استفاده از فلاش دوربین در هنگام عكاسی چهره آنهم در فضای بسته به نكات زیر توجه كنید.
1. سوژه عكاسی خود را در دامنه عملكرد فلاش دوربین قرار دهید. مثلاً اگر فلاش دوربین شما حداكثر تا 4.5 متر را پوشش می دهد نباید افراد در فاصله 5 متری قرار داشته باشند. برای اطلاع از دامنه عملكرد یا برد فلاش دوربین باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه كنید. در ضمن اگر از چند نفر عكس می گیرید باید فاصله آنها با دوربین یكسان باشد.
2. همه چراغ ها را روشن كنید تا از اثر قرمزی چشمها جلوگیری كنید. افزایش نور محیط به به كاهش اثر قرمزی چشمها كمك می كند چون مردمك چشم كوچك می شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربین می شود.
3. حواستان به اشیاء و سطوح براق مانند آینه ها، پنجره ها، عینك ها و …. كه می تواند نور فلاش را منعكس كند باشد تا از درخشش های ناخواسته جلوگیری كنید می توانید از افراد عینكی بخواهید موقعیت خود را عوض كنند یا عینكی بزنند كه بازتابش كمتری داشته باشد.
نور پردازي در نور
فلاش بیشتر
وقتی که خورشید مستقیم تر است، سایه ها خشن تر به نظر می رسند، به ویژه برای سوژه های خانم. این یک عکس متفاوت است، تماما نور طبیعی، با Ryan بدون فیلتر کردن نور خورشید و سایه های خشن.
وقتی که خورشید مستقیم تر است، سایه ها خشن تر به نظر می رسند، به ویژه برای سوژه های خانم. این یک عکس متفاوت است، تماما نور طبیعی، با Ryan بدون فیلتر کردن نور خورشید و سایه های خشن.
در حالی که می شود سایه بینی را با فلاش تکمیلی کم تر کرد، اگر این خط ایجاد شده در صورت را نخواستید، بهتر است که سوژه را طوری قرار دهید که خورشید پشت سرش قرار گیرد (نورپردازی از پشت – backlighting) و سپس صورت را با فلاش تکمیلی روشن کنید. این به شما اجازه می دهد تا روی سایه های صورت کنترلی کامل داشته باشید و به عکس با نور خورشید حالت دهید.
خورشید همیشه برای نورپردازی rim خوب است، حتی زمانی که از فیلتر ND استفاده می کنید، زاویه تابش باعث ایجاد خطی مشخص می شود.
در اینجا من از خورشید برای روشن کردن بالای عکس و داشتن یک پس زمینه زیبا استفاده می کنم، در حالی که Ryan را با فلاش روشن کرده ام. خورشید همچنین مقداری حاشیه یا rim اطراف سر و گردن برای تمایز از پس زمینه تیره تر ایجاد کرده است.
خورشید به عنوان نور تکمیلی
اگر می خواهید، سوژه تان واقعا بدرخشد (خیلی روشن شود) از فلاش به عنوان نور اصلی و خورشید نور تکمیلی استفاده نمایید. گرچه این تکنیک کمی ریزه کاری دارد. همچنین زمانی که سوژه از خورشید روشن تر باشد، اگر دقت نکنید، عکس بدی خواهید داشت.
در مجموع نیاز نیست نور محیط را بیش از یک پله، حداکثر شاید -۱٫۳EV کم تر کنید. سپس نوردهی را به درستی انجام دهید. اینکه پیش زمینه و پس زمینه را به نسبت نزدیک به هم نگه دارید، نوردهی مصنوعی به نظر نخواهد رسید، و انتخاب های بیشتری نیز در زمان ویرایش خواهید داشت.
مشخصا لطافت عکس های اولیه (عکس های قبل) را از دست دادیم، و در عوض عکسی پرتره با فلاش اکسترنال گرفتیم. در اصل کاربرد این روش در جاهای متعددی بدون اشکال است، مگر اینکه یکی از عکاسانی باشید که هنگام غروب آفتاب لب ساحل با این تکنیک عکس پرتره بگیرد.
زوم کردن فلاش یا فلاش زنبوری
وقتی تا آخرین حد فلاش را زوم کنید (تابش از چتر)، افکتی مانند وقتی که با فلاش زنبوری (مشبک یا grid) عکاسی می کنید ایجاد می شود (نور متمرکز تر). من می خواستم از این برای یک عکس با استایل پرتره خیابانی (street-portrait) استفاده کنم. این کار معمولا توسط یک فلاش اکسترنال (بدون پخش کننده) و یک زنبوری (grid) بهتر انجام می شود. اما از آنجایی که زنبوری به همراه نداشتم، مجبور به استفاده از این تکنیک شدم.
اولین لوکیشنی که در ذهن داشتم، بنا بر دلایلی حصار کشی شده بود، پس از مدتی این لوکیشن را که نور خورشید به طور ملایم (از میان ابر ها) به آن می تابید را یافتیم.
فلاش اکسترنال (speedlight) را تا طولانی ترین تنظیماتش یعنی ۱۰۵mm زوم کردم، در حالی که سعی می کردم همه چیز تا حد ممکن به Ryan (سوژه این عکس های) نزدیک باشد. که این کار واقعا نور خروجی را محدود (متمرکز تر) کرد.